PARLIAMENTARY ACTION / l'action parlementaire

We work closely with the Uyghur Friendship Group (UFG) in Parliament to push for a number of actions alongside supportive Members of Parliament and Senators.

Nous travaillons avec l’UFG (Uyghur Friendship Group) des députés et des sénateurs solidaires au parlement pour revendiquer que des actions soient prises.

Uyghur Forced Labour / Travail forcé Ouighour

With the U.S. Uyghur Forced Labour Prevention Act (UFLPA) as a template, we are working to urge Canadian Members of Parliament and Senators to similarly amend their tabled bills on Uyghur forced labour to make them more compatible with the UFLPA.

The government has moved to support Bill S-211,An Act to enact the Fighting Against Forced Labour and Child Labour in Supply Chains Act and to amend the Customs Tariff.” Bill S-211 - is not Uyghur-specific but would generally impose reporting obligations on government institutions and private-sector entities to “report on the measures taken to prevent and reduce the risk that forced labour or child labour is used [in their supply chains]”. Bill S-211 also amends the Customs Tariff to expand the prohibition on importing goods mined, manufactured or produced, in whole or in part by forced labour, to include child labour. Bill S-211 has moved forward in parliament and received Royal Assent in May 2023. It is expected to come into force on January 1, 2024.

In light of the shortcomings of S-211, namely, its self-reporting mechanism, non-requirement of action and non-binding nature, URAP is aiming to table a new, Uyghur-specific, UFLPA-compatible piece of legislation within the cabinet that wholly addresses forced labour, as promised in the Budget 2023. The Government of Canada’s 2023 annual budget states, “Canada is gravely concerned by the ongoing human rights violations against Uyghurs and Muslim minorities in China” and “Budget 2023 announces the federal government’s intention to introduce legislation by 2024 to eradicate forced labour from Canadian supply chains to strengthen the import ban on goods produced using forced labour.”

The Minister of Labour Seamus O’Regan has committed to table further legislation by the end of 2023 and stated his intention to work with URAP on ensuring this legislation meets the community’s needs.

In addition to supporting new legislation to address forced labour, URAP is committed to leveraging existing administrative tools in order to advocate for stronger and more effective enforcement of the Customs Tariff.

***

Le gouvernement a décidé de soutenir le projet de loi S-211. Le projet de loi S-211 n'est pas spécifique aux Ouïghours, mais il impose généralement aux institutions gouvernementales et aux entités du secteur privé de "rendre compte des mesures prises pour prévenir et réduire le risque de recours au travail forcé ou au travail des enfants [dans leurs chaînes d'approvisionnement]". Le projet de loi S-211 modifie également le tarif douanier afin d'étendre l'interdiction d'importer des biens extraits, fabriqués ou produits, en tout ou en partie, par le travail forcé, au travail des enfants. Le projet de loi S-211 a progressé au Parlement et a reçu la sanction royale en mai 2023. Il devrait entrer en vigueur le 1er janvier 2024.

Compte tenu des lacunes du projet de loi S-211, à savoir son mécanisme d'autodénonciation, l'absence d'obligation d'agir et sa nature non contraignante, l'URAP vise à déposer au sein du cabinet un nouveau projet de loi spécifique aux Ouïghours et compatible avec l'UFLPA, qui traite entièrement du travail forcé, comme promis dans le budget de 2023. Le budget annuel 2023 du gouvernement du Canada indique que "le Canada est gravement préoccupé par les violations continues des droits de l'homme contre les Ouïghours et les minorités musulmanes en Chine" et que "le budget 2023 annonce l'intention du gouvernement fédéral d'introduire une législation d'ici 2024 pour éradiquer le travail forcé des chaînes d'approvisionnement canadiennes afin de renforcer l'interdiction d'importation de biens produits à l'aide du travail forcé."

Le ministre du Travail, Hon. Seamus O'Regan, s'est engagé à déposer un nouveau projet de loi d'ici la fin de l'année 2023 et a déclaré son intention de travailler avec l'URAP pour s'assurer que cette loi réponde aux besoins de la communauté.

En plus de soutenir une nouvelle législation pour lutter contre le travail forcé, l'URAP s'engage à tirer parti des outils administratifs existants afin de plaider en faveur d'une application plus forte et plus efficace des tarifs douaniers.

Uyghur Refugee Settlement / Accueil des réfugiés Ouighours

With our work and support, motion M-62 tabled by MP Sameer Zuberi on “Uyghurs and other Turkic Muslims” on June 21, 2022 passed unanimously in the House of Commons and among cabinet members on February 1, 2023. This private motion calls upon various branches of the Government to expedite the entry of 10,000 Uyghurs and other Turkic Muslims in need of protection, over two years starting in 2024 into Canada. This motion is in spirit of the 15-point recommendations put forward by the Standing Committee on Foreign Affairs and International Development which says “The Subcommittee recommends that Immigration, Refugees and Citizenship Canada use existing refugee programs and create an exceptional stream to expedite entry into Canada for Uyghurs and other Turkic Muslims in need of protection.”

URAP will be working closely with the Canadian government over the next 3.5 years to ensure this motion is implemented and supports the needs of the Uyghur diaspora.

***

Grâce à notre travail et à notre soutien, la motion M-62 déposée par le député Sameer Zuberi sur les " Ouïghours et autres musulmans turcophones " le 21 juin 2022 a été adoptée à l'unanimité à la Chambre des communes et par les membres du cabinet le 1er février 2023.

Cette motion privée demande aux différentes branches du gouvernement d'accélérer l'entrée au Canada de 10 000 Ouïghours et autres musulmans turcs ayant besoin de protection, sur une période de deux ans à partir de 2024. Cette motion s'inscrit dans l'esprit des recommandations en 15 points formulées par le Comité permanent des affaires étrangères et du développement international, qui stipule que "le sous-comité recommande qu'Immigration, Réfugiés et Citoyenneté Canada utilise les programmes de réfugiés existants et crée une voie exceptionnelle pour accélérer l'entrée au Canada des Ouïghours et des autres musulmans turcophones ayant besoin de protection".

L'URAP travaillera en étroite collaboration avec le gouvernement canadien au cours des trois années et demie à venir pour veiller à ce que cette motion soit mise en œuvre et qu'elle réponde aux besoins de la diaspora ouïghoure.

RESETTLING UYGHUR REFUGEES /RÉTABLIR LES RÉFUGIÉS OUIGHOURS

Foreign Agent Influence Bill / Loi sur l’influence des agents étrangers

We are collaborating with Hong Kong groups in Ottawa to support Bill S-237 to amend Canada’s criminal code and establish a federal registry for individuals and entities that seek to influence Canadian democratic processes and policies on behalf of foreign regimes. Canada’s intelligence agencies have long warned about the danger of malign foreign influence to our society, institutions and democracy. Foreign agents have gained leverage over Canadian officials and decision-makers through bribes, free travel, blackmail, and exploitative relationships. They have intimidated and threatened Canadian activists and regime critics in order to silence them. Local media under foreign control and foreign proxies have spread disinformation targeting candidates and political parties in elections. Left unaddressed, these malign activities aggravate social polarization and erode public trust in our democratic institutions.

The Foreign Influence Registry and Accountability Act will increase transparency by exposing those who seek to influence our policies, public debate and decision-making on behalf of foreign regimes. By identifying them, we introduce a measure of accountability for both those agents and the officials who interact with them. 

***

Nous collaborons avec des groupes Hongkongais établis à Ottawa pour supporter la loi S-237 to amender le code criminel canadien et établir un registre fédéral pour les individus et groupes recherchant à influencer le processus démocratique canadien et ses politiques pour le profit des régimes étrangers. Les agences d’intelligence canadiennes ont été avertis depuis longtemps a propos du danger que l’influence des régimes étrangers malicieux ont sur notre société, nos institutions et notre démocratie. Les agents étrangers ont gagné du contrôle sur les gens canadiens en haut pouvoir à travers des pots-de-vin, un accès libre au pays, du chantage et des relations exploitatives. Ils ont intimidé et menacé des activistes et des critiques en vue de les faire taire. Les médias locaux sous contrôle étranger ont propagé de la désinforamtion visant des candidats et des partis poliques durant les élections. Si laissés sans rien faire, ces activités néfastes vont augmenter la polarisation sociale et va éroder la confiance entre le peuple et nos institutions démocratiques.

Le Foreign Influence Registry and Accountability Act va augmenter la transparence en exposant ceux qui cherchent a influencer nos politiques, nos débats et nos décisions pour le profit de régimes étrangers. En les identifiant, nous introduirons une mesure de responsabilité pour ces agents et les gens qui interagissent avec eux.