Press release on “Awareness, Acknowledgment and Action on Uyghur Genocide

FOR IMMEDIATE RELEASE                                                                                                   November 22, 2021

CALL FOR AWARENESS, ACKNOWLEDGMENT AND ACTION ON THE UYGHUR GENOCIDE

Uyghur Rights Advocacy Project and East Turkistan Association of Canada alongside with all other Uyghur organizations across the country are holding a three-day Uyghur advocacy event reiterating their call for awareness, acknowledgment and action on the ongoing genocide and crimes against Uyghurs and other Turkic people in East Turkistan committed by the government of China.

The call for action event will take place in front of the Central Block of the Parliament Hill on November 23rd to 25th, 2021 from 11AM to 4PM.

The three days event intends to increase public pressure on the government of Canada and the Canadian law makers to adequately address the ongoing Uyghur genocide, Uyghur forced labour, displacement and separation of Uyghur families and children, internment of millions of Uyghurs in modern day concentration camps where they are subject to physical and psychological torture, disappearance, oppression and death.

The event creates a platform for live interaction between Uyghur Canadians and the Canadian public sharing their experiences on China’s harassment, threat and coercion by the hostage taking of their loved ones.

The Canadian public has been echoing the calls of Uyghur Rights Advocacy Project urging the government of Canada to acknowledge the Uyghur genocide and act upon it, stop the importations of products tainted by the usage of Uyghur slave labour, divest the public funds from China and China’s companies that are complicit with the Uyghur genocide, implement the parliamentary recommendation of creating exceptional venues to expedite the entry of Uyghur refugee trapped in unsafe countries to Canada, double-down the efforts to rescue Huseyin Celil from China’s prison and introduce the Foreign Agent Registration Act to mitigate China’s influence on Canadian soil.

Uyghur Canadians urges the Canadian government and law makers to uphold the international and domestic legal obligations, and respond to the ongoing Uyghur genocide with swift actions.

Contact (English/French)

Kayum Masimov: Uyghur Rights Advocacy Project; Kayum@urap.ca / +1 (438) 826-1346

POUR DIFFUSION IMMÉDIATE                                                                                             Le 19 novembre 2021

=========================================================

SENSIBILISATION, RECONNAISSANCE ET ACTION SUR LE GÉNOCIDE OUÏGHOUR

Uyghur Rights Advocacy Project et East Turkistan Association of Canada ainsi que toutes les autres organisations ouïghoures à travers le pays organisent un événement de plaidoyer ouïghour de trois jours réitérant leur appel à la sensibilisation, la reconnaissance et l’action sur le génocide en cours et les crimes contre les Ouïghours et autres peuples turciques du Turkistan oriental commis par le gouvernement chinois.

L’événement d’appel à l’action aura lieu devant l’édifice central de la Colline du Parlement du 23 au 25 novembre 2021, de 11h à 16h.

L’événement vise à accroître la pression publique sur le gouvernement du Canada et les législateurs canadiens pour qu’ils répondent de manière adéquate au génocide ouïghour, au travail forcé, au déplacement et à la séparation des familles et des enfants, à l’internement de millions d’Ouïghours dans les camps de concentration modernes où ils sont soumis à la torture physique et psychologique, à la disparition, à l’oppression et à leur décès.

L’événement crée aussi une plate-forme d’interaction entre les Canadiens ouïghours et le public canadien, partageant leurs expériences sur le harcèlement, la menace et la coercition de la Chine par la prise d’otages de leurs proches.

Le public canadien s’est fait l’écho des appels du Uyghur Rights Advocacy Project exhortant le gouvernement canadien à reconnaître le génocide ouïghour et à agir en conséquence, à arrêter les importations de produits contaminés par l’usage du travail forcé ouïghour, à désinvestir les fonds publics de la Chine et des entreprises chinoises complices du génocide, à mettre en œuvre la recommandation parlementaire de créer des flux exceptionnels pour accélérer l’entrée au Canada des réfugiés ouïghours piégés dans des pays dangereux, à redoubler les efforts pour sauver Huseyin Celil de la prison chinoise et à introduire la loi sur l’enregistrement des agents étrangers (FARA) pour réduire l’influence de la Chine sur le sol canadien.

Les Canadiens ouïghours exhortent le gouvernement canadien et les législateurs à respecter les obligations juridiques internationales et nationales, et à répondre au génocide ouïghour en cours par des actions immédiats.

Contact (français/anglais)

Press-Release Final Version (ENG-FR)